top10places.com

Istállós Kői Barlang — Istállós-Kői Barlang ("Ősember Barlang") Látnivaló A Túrabázis-Ban

Erről kapta a nevét maga a hegy is: kőistálló – Istállóskő. Jelenleg az ország leglátogatottabb ősemberbarlangja. Régészeti feltárása 1911-ben Roskó Pál répáshutai erdőaltiszt javasolta a régészeknek, hogy próbálkozzanak meg a barlang feltárásával. Az első próbaásatást Hillebrand Jenő ősrégész vezette 1912-ben. A kőeszközökön és kerámiatöredékeken kívül megtalálták egy három éves gyermek kulcscsontját is, ezért 1925-ig ötször is visszatértek a helyszínre, ahol további kő- és csonteszközöket találtak. A munkát 1927-ben Saád Andor és Megay Géza folytatta. Ebben az időszakban került elő az a közel 80 mázsás tűzhely, amit a Magyar Nemzeti Múzeum régészeti osztályára szállítottak. A tüzelőgödörben a bükki kultúra cseréptöredékei között tengeri kagylóból készült ékszereket és huszonhét fiatal ember feltört, megpörkölődött csontjait is megtalálták. A több mint kétszáz csont a rituális kannibalizmus egyedülálló bizonyítéka. Ezután még Kadić Ottokár 1929-ben, Győrffyné Mottl Mária 1938-ban ásott a barlangban.

Teljes film

Az első állomásunk egy katonasírnál volt, ahol Hornst Orstenburg német katona halt hősi halált társával 1944 decemberében egy emléktábla szerint. (Sajnos többet nem tudtam kideríteni róla, a fejfán egyébként ismeretlen katonaként szerepel. ) A fennsíkhoz közeledve kijöttünk a sötét, nedves és hideg völgyből, és a táj is rögtön barátságosabb lett. Rétek váltották egymást, a képen éppen a Korcsmáros rét melletti kis köves gerincen vágunk át. A barlanghoz közeledve elmentünk egy sziklás kilátópont mellett, amin 6-8 ember üldögélt. Pozitív rezonanciát kelthetett bennük Vili fiam hangos durrogása, miszerint nem akarnak elfogyni az emelkedők, pedig már órák óta gyaloglunk, és átengedték nekünk a sziklát egy rövid napsütéses pihenőre. A sziklától negyedóra menetet követően odaértünk a Cserepes-kői barlangszálláshoz. Szerencsére üres volt. A barlang minden várakozásomat felülmúlta. Bent 6-8 ember simán elfért a térdmagasságban ácsolt dobogószerű egybe-fapriccsen, volt egy vaskályha, rengeteg gondosan bekészített tűzifával.

istállós kői barlang apartmanok
  • Istállós kői barlang 3
  • Haraszti diákok sikere az Okosharaszti programban
  • Müller péter idézet születésnapra ajándék
istállós kői barlang rajzok

A csúcs előtt a térképet jól megnézve ösvény nélkül kell 70 métert megtennünk, aztán: fent vagyunk a Bükk legmagasabb pontján. Szalajka-völgyből a Szilvási-kőre-2 A visszautat kétféleképpen is megtehetjük. Az egyik lehetőség, hogy a jelenlegi leírás szerint leereszkedünk a Horotna-patak völgyébe és a sárga jelzésen érjük el a Szikla-forrást, aztán vagy gyalog, vagy kis vonattal visszajutunk Szilvásváradra. A másik lehetőség, hogy összekapcsoljuk ezt a túrát a Gerenna-vár meglátogatásával, és a sárga háromszög jelzésen ereszkedünk le a 823 méter magas Holló-kőre, majd a 740 méter magasan található Gerenna földvár maradványaihoz, ahonnan komoly kilátásban lehet részünk a Szalajka-völgyre és a szemközt jól kivehető Bélkő szikláira. Ehhez olvasd el a Gerenna-váras túraleírásunkat is. Szalajka-völgyből a Szilvási-kőre-5 Forrás: Nyáry Tamás

Éjszaka 1 barlangban 3 gyerekkel és 1 pelével - Szép kilátás!

11 Fátyol-vízesés, Fátyol-vízesésIndulj el északkeletre ezen gyalogút 2Gloriett-tisztásEddig: 0. 1 km| 2 percTovább egyenesen keletre ezen gyalogút 3Gloriett-tisztásEddig: 0. 2 km| 2 percTovább egyenesen délkeletre ezen gyalogút 4Gloriett-tisztásEddig: 0. 2 km| 4 percTovább egyenesen délkeletre ezen gyalogút 5Gloriett-tisztásEddig: 0. 3 km| 4 percTovább enyhén jobbra délre ezen gyalogút 6Felső-tóEddig: 0. 3 km| 5 percTovább enyhén balra északkeletre ezen gyalogút 7 Erdészeti kötélpálya egykori alsó állomása, Felső-tóEddig: 0. 4 km| 6 percTovább jobbra délkeletre ezen földút 8 Felső-tóEddig: 0. 5 km| 8 percTovább egyenesen délkeletre ezen földút 92Fodor Géza, Szalajka-forrás, Szalajka-forrás, Szalajka-forrásbarlangEddig: 0. 6 km| 9 percTovább balra északra ezen gyalogút 10Eddig: 0. 8 km| 12 percTovább jobbra délre ezen gyalogút 11Eddig: 1. 0 km| 16 percTovább egyenesen keletre ezen gyalogút 123Istállóskői-barlangEddig: 1. 1 km| 16 percTovább élesen balra nyugatra ezen gyalogút 13Eddig: 1.

Reggel átcsorogtunk kocsival Noszvajtól egy kicsit északabbra, Síkfőkútra. Onnan felgyalogoltunk a Várkúti turistaházhoz, ami éppen zárva volt, mert felújították. Innen felmásztunk a 669 méter magas Vár-hegyre, átbukdácsoltunk az egykori (Árpád-kori) vár néhány megmaradt kövén, és dél-keletnek vettük az irányt, a Nagy-Eged hegy felé. A hegyen álló Dobó István kilátóból (536 méter) látszik legjobban Eger. Eger felé folytattuk utunkat, ami elvitt az az ország legmagasabban fekvő szőlősei mellett, állítólag nagyon jó bor készül itt. A jó termésért nem akárki imádkozik: Istenszülő Szűz Mária. Egészen a műútig lementünk, ahová értünk jött egy Bogácson maradt kolléga, és visszavitt a buliba, hogy ne csak nézzük a szőlőket, hanem fogyasszuk a levét is. Fogyasztottuk.

Istállós-kői barlang felé | report this ad Magyarország Alföld és Észak Észak-Magyarország Heves megye Bélapátfalvai járás Szilvásvárad A forrás utáni első … Innét csak felfelé v… Teeth of limestone -… A Szalajka forrás Hegyoldalban Istállós-kő Ősember … Zöld háromszög Barlang Szalajka forrása Nettle shortcut Impressum x

Az esős időben felázott talaj miatt az Istállós-kői barlangnál rekedt túrázókon segítettek tűzoltók szerdán - írja az MTI. A katasztrófavédelem szerint a 14 tagú gyermekcsoport és felnőtt kísérőjük, valamint három család azután kérte a segítségüket, hogy az esős időben felázott meredek hegyi talajon nem tudtak lejutni a műúthoz a barlang bejáratától. Bélapátfalváról és Szilvásváradról 4-4 tűzoltó érkezett mentőkötelekkel, amelyekre végül nem volt szükség. A tűzoltók segítségével a 21 gyermek és a 7 felnőtt sértetlenül jutott le az ösvényen.

• 2012. október 25. Éjfél felé ébredtem arra, hogy valami motoszkál mellettem 30 centire a sötétben, és kapargatja a kajás hátizsákot. Néhányszor rácsaptam a zsákra, majd vettem egy nagy levegőt és benyúltam lámpáért, felkészülve arra, hogy a táskában tűhegyes kis fogak várják az ujjaimat. A Cserepes-kői barlangszállás már azóta izgatta a fantáziámat, amióta Konyi egyszer mesélt róla valamelyik alpesi magashegyi túrán. Tudtam, hogy fiaim odalesznek a gyönyörűségtől egy barlangban töltött éjszakáért, csak az volt a kérdés, hogy mikor legyen. A nap eljött az elmúlt hétvégén: az idő jónak ígérkezett, legkisebb fiam is összegyűjtött idén annyi tapasztalatot, hogy el mertem vinni, sőt csatlakozott hozzánk kollégám, Árpi is. Nem mondom, hogy az indulást megelőző este nyugodtan aludtam. Álmodtam ránk törő rablóbandáról, medvéről, gyilkos barlangi pókokról. Szóval aggódtam eléggé, mégiscsak három gyerekkel készültem fent a hegyen, egy minden lakott helytől távol fekvő, elhagyott helyen tölteni az éjszakát.

Ez az ösvény elég meredek, a kidőlt fák miatt több szakaszon nehezen is járható, azonban egy hangulatos patakparti sétányon érhetjük el a Szalajka-völgy torkolatánál az erdei múzeumot és a Fátyol-vízesést. Ha nagyon benőtt, vagy sáros, csúszós a patakparti ösvény, a patak duzzasztásánál átsétálhatunk a túloldalt kényelmesen ereszkedő erdei útra. A patakkal karöltve érjük el a hegyi emberek életét, erdei munkáját bemutató szabadtéri kiállítást. A kis tisztáson kialakított, ötletes és szemléletes erdei múzeum végénél, egy nagy fedett pihenőnél betorkollik a Horotna-völgy a Szalajka-völgybe, ahol régi ismerősként ismét üdvözölhetjük a Szalajka-patak sebes folyását. Jobbra tőlünk, a két völgy egyesülése felett található a Fátyol-vízesés, hazánk leglátványosabb mésztufagátrendszere, ahol széles, csillámló függönyeivel bukdácsol lefelé a Szalajka-patak. Itt újra csatlakozunk a Z▲ jelzéshez, ami utunk elején is kísért. A Gloriette-tisztáson keresztülvágva visszaérkezünk a kisvasút végállomásához, bezárul a körtúra.

Általában nem szeretek felkelni, de ezúttal örömmel üdvözöltem az ébresztő pittyegését hétkor. Korán el kellett ugyanis indulnunk, hogy dél felé hazaérjünk, mert Árpinak fontos dolga volt. A lefelé út a gyerekeknek mindig jobban megy, szinte lefutottak a hegyről. Az úton végig a pele volt a téma. Így utólag azt gondolom, szerencse, hogy a fiúk nem leltek rá, elgondolva, mit kapott az a szegény macskakölyök, akivel Vili autósat játszott otthon a laminált padlón. Összefoglalva, a barlangszállás és a Tar-kő is többet adott, mint amit vártam. Az első nap kicsit combos volt egy hétéves gyereknek a maga 1100 méteres szintjével, és 13 kilométeres hosszúságával, de Vili másnap még csak nem is panaszkodott. Mindenképpen köszönetet érdemelnek azok a szorgos kezek, akik a barlangszállást így rendben tartják, komolyan mondom, jobb némelyik turistaháznál. Istállós-kő, Büdös-Pest barlang, muflonpecsenye Négyszer voltam eddig a Bükkben, de egyértelműen ez a múlt heti túra volt a legjobb. Az első utat még 2009-ben tettük meg a két nagyobbik fiúval: meg akartam nekik mutatni a Fátyol-vízesést a Szalajka-völgyében, meg az Ősember-barlangot fölötte, összekötve egy Istállós-kői csúcsmászással.