Homer és Eddie (1989. ) Kutyám, Jerry Lee (1989. ) Vörös zsaru (1988. ) Az új diri (1987. ) Belevaló fickók (1987. ) Mi történt az éjjel? (1986. ) Rémségek kicsiny boltja (1986. ) Salvador (1986. ) Szerepcsere (1983. ) Az erőszak utcái (1981. ) Filmrendező portrék: Michael Mann June 16, 2013, 11:30 am Színes, angol filmdráma. Mekkora súlya van a kimondott szónak? Mit hihet el az ember abból, amit mások mondanak, hogy ne okozzon kárt sem magának, sem másnak? Mire jogosít fel a családi kötelék? És hol van az a határ, ahonnan már nem mehetünk tovább, bármennyire is jót akarunk? A film arra tesz kísérletet, hogy megfejtse, mekkora az ember fizikai és metafizikai értelemben vett személyes területe, privát szférája és hol húzódik az a sáv az én és a másik ember határai között, ahol még biztonságban lehet mozogni. Ezt több konfliktuson kersztül vizsgálja meg három szomszédos, ám teljesen különböző család életét bemutatva egy bátor kamaszlány szemszögéből, akinek e feszültségek és azok következményei láttán széttörnek gyermekkori illúziói a világ rendjéről és makulátlan jóságáról.
Meg kéne kérdezni őket... A másik kérdés meg az, hogy a közönség ebből mit vett észre. Ahogy nézem, mind a kettőt, vagyis bármi is volt az alkotók szándéka, azt teljes körűen, jól, nem sikerült megvalósítaniuk. Nem lett egyértelmű, hogy most akkor vak-e a főhős, vagy nem vak. No de akkor mi mondható erről a vak-e, nem vak-e kérdésről? Kívülről nézve az, hogy egy vak ember nem így viselkedik, vagyis a reáliák felől nézve teljesen hiteltelen a megvalósítás. Belülről nézve meg eldönthetetlen a kérdés. Egy csomó jel mutat arra, hogy vaknak akarták ábrázolni, más jelek meg azt mutatják, hogy közben "megremegett a kamerájuk", és ez sem a történet vonala, sem a konkrét események szempontjából nem sikerült jól, illetve, ha azokat a szemlélőket nézem (mint én is), akiknek semennyire sem tűnt az ilyen viselkedés vaknak, azok szempontjából nagyon rosszul sikerült a megvalósítás. Végső soron, a "vak volt-e a főhős" a szó (kérdés) szoros értelmében megválaszolhatatlan, így értelmetlen kérdés. Csak akkor válaszolható meg, ha - mint én itt fent - előre meghatározzuk az értelmezési kereteit: Metaszint-e, a film szintje-e, szándék- vagy értelmezés szerint-e, stb.